«Φρένο» στη μυθoπλασία – Tι συμβαίνει με τις επιδοτούμενες παραγωγές;

Ήταν Αύγουστος του 2017 όταν ψηφίστηκε από τη Βουλή ο νόμος 4487 που προβλέπει την ενίσχυση του οπτικοακουστικού τομέα στην Ελλάδα, μέσω της παροχής επενδυτικών κινήτρων. Και έμεινε ως… νόμος Κρέτσου. Στον συγκεκριμένο κλάδο περιλαμβάνονται εκτός από τις κινηματογραφικές παραγωγές, οι τηλεοπτικές εκπομπές, τα video games και το animation.

Η συγκεκριμένη πρακτική έχει ήδη ακολουθηθεί από αρκετές ευρωπαϊκές χώρες στις οποίες συγκαταλέγονται η Βρετανία, η Ιταλία και η Νορβηγία. Σε γενικές γραμμές, το εν λόγω πλαίσιο έχει στεφθεί από επιτυχία καθώς έχει προσεγγίσει σημαντικό αριθμό τόσο «συντηρητικών» όσο και πιο «επιθετικών» επενδυτών.

Ο νόμος ήταν απόρροια πρωτοβουλιών του τότε γενικού γραμματέα του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης.

Κατά τα πρότυπα άλλων ευρωπαϊκών χωρών, η ελληνική νομοθεσία προέβλεπε επιστροφή 25% για τις δαπάνες παραγωγών που έχουν γυριστεί στην Ελλάδα, με ανώτατο ποσό επιστροφής τα 5 εκατ. ευρώ και είχε προϋπολογισμό ανέρχεται 450 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα ορίστηκε ως φορέας υποδοχής και επεξεργασίας των αιτήσεων υπαγωγής επενδυτικών σχεδίων για την παραγωγή οπτικοακουστικών έργων το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας, γνωστό ως ΕΚΟΜΕ. Όλα αυτά στα πρότυπα της Βρετανία που έχει μακρά παράδοση στην παροχή κινήτρων για την παραγωγή κινηματογραφικού έργου και οπτικοακουστικών προγραμμάτων.

Έκτοτε, το παρατηρήσατε κι εσείς, έπιασαν… κόκκινο οι ελληνικές παραγωγές. Ταινίες όπως η «Ευτυχία», σειρές όπως η «Άγριες Μέλισσες» και αρκετές άλλες, προέκυψαν από τον νόμο Κρέτσου.

Ενδεικτικό ότι οι «Άγριες Μέλισσες» κόστισαν 4.641.043 ευρώ για τον πρώτο κύκλο και καλύφθηκαν τα 1.685.708,85 ευρώ! Η «Ευτυχία» που έκανε μεγάλη εισπρακτική επιτυχία στον κινηματογράφο είχε προϋπολογισμό 721.000 ευρώ και τα 252.276,28 ευρώ καλύφθηκαν από την εν λόγω επιδότηση. Η επιστροφή του «Καφέ της Χαράς» για τον ΑΝΤ1 κόστισε 1.099.403,48 ευρώ και επιδοτήθηκε με 384.791,21 και η σειρά «Κρατάς Μυστικό» της Green Pixel, για λογαριασμό του Alpha, κόστισε 1.212.090 ευρώ και επιδοτήθηκε με 424.231,50 ευρώ.

Ωστόσο ο διάδοχος του Κρέτσου στο υπουργείο, Κυριάκος Πιερρακάκης, φαίνεται ότι αλλάζει τους κανόνες του παιχνιδιού αν και αρχικά ως υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης υπέγραψε την επιδότηση για τέσσερις νέες παραγωγές.

Πλέον όμως η ενίσχυση των οπτικοακουστικών παραγωγών στην Ελλάδα αποδυναμώνεται με μια νέα ρύθμιση, που επιτρέπει την αναγνώριση δαπανών και με τιμολόγια από το εξωτερικό. Τούτο από τροπολογία στο νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού, που ήρθε στη Βουλή προ ημερών και αλλάζει το περίφημο cash rebate του «νόμου Κρέτσου». Νόμος που στην αρχή λοιδορήθηκε από την τότε αντιπολίτευση αλλά πλέον είναι κυβέρνηση.

Το cash rebate προβλέπει ότι το 40% των επιλέξιμων δαπανών μιας κινηματογραφικής ή τηλεοπτικής παραγωγής επιστρέφεται μετά την ολοκλήρωση των γυρισμάτων εντός της ελληνικής επικράτειας.

Ο Κρέτσος το είχε στο 35%, ο κ. Πιερρακάκης το αύξησε, σωστά, στο 40%. Με τη νέα τροπολογία όμως επιτρέπεται στις ξένες εταιρείες παραγωγής να χρηματοδοτούνται από το ΕΚΟΜΕ και με ξένα τιμολόγια, σε ποσοστό μέχρι και 50% των επιλέξιμων δαπανών της παραγωγής.

Τέλος λοιπόν τα αμιγώς ελληνικά τιμολόγια για τις ταινίες και τις τηλεοπτικές σειρές που γυρίζονται στην Ελλάδα… Αυτό πρακτικά σημαίνει λιγότερα γυρίσματα στην Ελλάδα και μεταφορά χρημάτων του ελληνικού λαού σε αμοιβές αλλοδαπών συντελεστών παραγωγής.