Κόκκινο ποτάμι: Τι θα συμβεί στα επόμενα επεισόδια-Τα διλήμματα του Κερέμ

Ο ηθοποιός Θοδωρής Φρατζέσκος µάς συστήνεται, µιλά για την υποκριτική, τη συµµετοχή του στη µεγάλη παραγωγή του Open, Το κόκκινο ποτάμι, και τη συνεργασία του µε τον Μανούσο Μανουσάκη.

Από τη ∆ιοίκηση Επιχειρήσεων στη ∆ραµατική Σχολή του Εθνικού. Πώς έγινε αυτή η µετάβαση;

Η µετάβαση ξεκίνησε από µια δύσκολη κατάσταση. Σπούδαζα κάτι το οποίο δεν µε ενδιέφερε. Αποφάσισα να µην αφήσω να περάσει άλλος χρόνος και να ακολουθήσω αυτό που πραγµατικά ήθελα: την ενασχόληση µε την τέχνη και το θέαµα. Μπήκα λοιπόν στη σχολή και έκανα τα πράγµατα που ήθελα: υποκριτική, µουσική, χορό, τραγούδι.

Ήσουν από µικρός καλλιτεχνική φύση;

Συνειδητά όχι, αλλά µικρός αναλάµβανα σχεδόν πάντα τη σκηνοθεσία των σχολικών παραστάσεων µαζί µε άλλους συµµαθητές µου. Κάποιοι το έκαναν για να χάνουν το µάθηµα (γέλια), εγώ το έκανα γιατί µου άρεσε. Τελικά κατέληγα να είµαι µόνος στη σκηνή.

Έχεις ασχοληθεί και µε το ποδόσφαιρο.

Σε επαγγελµατικό επίπεδο; Έπαιζα από οκτώ χρόνων. Κάποια στιγµή όταν έπρεπε να πάρω την απόφαση για το εάν θα ασχοληθώ επαγγελµατικά ή όχι, έµεινα λίγο πίσω και µετά τα πράγµατα πήραν άλλη πορεία. Παραµένει µεγάλη µου αγάπη το ποδόσφαιρο. ∆εν είµαι οπαδός, είµαι φίλαθλος.

Από τις καλλιτεχνικές δουλειές που έκανες πριν από το «Κόκκινο ποτάµι», ποιες ξεχωρίζεις;

Σίγουρα την πρώτη µου δουλειά στο Εθνικό, στη «Φιλουµένα» µε την Ελένη Ράντου. Η πρώτη µου παράσταση µετά την αποφοίτησή µου. Εκπληκτική εµπειρία, καθώς βρέθηκα στη σκηνή µε σηµαντικούς ανθρώπους που µε βοήθησαν να γίνω µέλος αυτού του θιάσου. Ακόµη σηµαντικότερη ήταν η εµπειρία µου από την παράσταση την οποία σκηνοθέτησα και έπαιξα στην Πειραµατική Σκηνή του Εθνικού, που είχε θέµα τον Εµφύλιο: «Ο κήπος µε τα κυπαρίσσια». Και εκεί υπήρξαν εξαιρετικές συνεργασίες και θέλω να το επαναλάβω ή τη φετινή σεζόν ή του χρόνου.

Και έρχοµαι τώρα στη σειρά εποχής του Μανούσου Μανουσάκη. Πώς ήρθε ο ρόλος του Κερέµ;

Είχα το email της casting director. Αποφάσισα να της στείλω πέρυσι τέτοια εποχή το βιογραφικό µου. Χωρίς να γνωρίζω ακόµη για το «Κόκκινο Ποτάµι». Χτύπησε το τηλέφωνό µου και κλείσαµε ένα ραντεβού. Ήταν εκεί και ο κ. Μανουσάκης. Ήταν εξαρχής θετικό το κλίµα. Ένας καλλιτεχνικός κεραυνοβόλος έρωτας. Τα πράγµατα κύλησαν στη συνέχεια µόνα τους. Έκανα µια ιδιωτική ακρόαση και συµφωνήσαµε να το κάνουµε, και ήταν σαν να έχει συµβεί καιρό πριν. Ο κ. Μανουσάκης έχει την εµπειρία να αναγνωρίζει αµέσως αν κάποιος του κάνει ή το αντίθετο. Λειτουργεί ενστικτωδώς, όπως ο ίδιος έχει δηλώσει, και νοµίζω πως ανταµείβεται διαχρονικά.

Υποδύεσαι έναν αξιωµατικό του τουρκικού στρατού. Αγχώθηκες για το πώς θα υποδεχθεί το κοινό της σειράς τον συγκεκριµένο ήρωα;

Λίγο στην αρχή, όχι όµως επί της ουσίας. Είναι ένας πολύ ωραίος ρόλος και ήµουν σίγουρος από τη στιγµή που διάβασα τις πρώτες ατάκες πως είναι για µένα αυτός, θέλω να το κάνω. Ένιωσα και πολύ ασφαλής στο όλο πλαίσιο της παραγωγής. Είχα πολύ µεγάλη προσµονή να ξεκινήσω γυρίσµατα.

Πώς θα εξελιχθεί ο ρόλος του Κερέµ στα επόµενα επεισόδια;

Ανήκει στην προοδευτική τάξη των Νεότουρκων. Αγαπάει τον άνθρωπο, αν και στρατιωτικός. Πιστεύει στην ισότητα, ανεξαρτήτως θρησκείας και καταγωγής. Όλο αυτό θα αποτελέσει εµπόδιο στην εξέλιξή του. Θα αντιµετωπίσει τροµερά διλήµµατα. ∆ιλήµµατα που παραµένουν επίκαιρα ακόµη και σήµερα. Πανανθρώπινα και διαχρονικά. Νοµίζω πως µέρος του κόσµου θα ταυτιστεί µε τον Κερέµ.

Εσένα προσωπικά τι σε έχει διδάξει αυτή η τραγωδία, που είναι µία από τις µεγαλύτερες στην Ιστορία του σύγχρονου Ελληνισµού;

Είναι πολύ σηµαντικό που ο κόσµος µέσα από αυτήν τη δουλειά γνωρίζει την ιστορία της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου. Ανεξαρτήτως καταγωγής, αφορά όλους µας. Αυτό που νοµίζω πως πρέπει να διδαχθούµε είναι πως δεν απέχουµε τόσο πολύ χρονικά από τότε, ούτε η σύγχρονη κοινωνία απέχει τόσο πολύ από τη βία και τις πράξεις που χωρίζουν τους ανθρώπους. Πρέπει να γνωρίζουµε την Ιστορία για να αποφύγουµε τα ίδια λάθη.

Πώς είναι ο Μανούσος Μανουσάκης στα γυρίσµατα;

Είναι αυστηρός την ώρα της δουλειάς; Είναι ένας πολύ ιδιαίτερος άνθρωπος. Ναι, είναι πολύ αυστηρός εκεί που πρέπει, αλλά σε χαλαρές στιγµές είναι άλλος άνθρωπος. Με εκπληκτική αίσθηση του χιούµορ, συζητήσιµος, ανοιχτόµυαλος και εξελίξιµος. Παίρνει το καλύτερο δυνατό απ’ όλους µας.

Η συµβουλή του είναι ο τρόπος που κινείται και διαχειρίζεται τα πράγµατα. Μια γενικότερη αίσθηση που είναι σχολείο για µένα. Είχα διαβάσει πως όνειρό σου είναι υποδυθείς τον «Ορέστη» στην Επίδαυρο και αυτός ήταν ο λόγος που έδωσες εξετάσεις στο Εθνικό.

Θέλω να µου πεις αν ο συγκεκριµένος ρόλος παραµένει ακόµη όνειρο ζωής αλλά και κάποιους άλλους ρόλους που θες να υποδυθείς στο σανίδι.

Παραµένει ένα µεγάλο όνειρο. Η «Ορέστεια» ήταν ένα από τα πρώτα αρχαία δράµατα που διάβασα. ∆εν περιορίζοµαι όµως µόνο εκεί. Μου αρέσει πολύ ο Τένεσι Ουίλιαµς, το αµερικανικό ρεαλιστικό θέατρο. Έχω όνειρα, όµως θέλω να απολαµβάνω και το τώρα. Καθετί καινούργιο που έρχεται στη ζωή µου. Κάθε νέα ιδέα, κάθε νέα προσδοκία, και δεν θέλω να περιορίζοµαι σε στατικούς στόχους που θα µε εγκλωβίζουν.

Μίλησέ µου λίγο για τη γνωριµία που είχες µε τον Μποµπ Γουίλσον κατά τη διάρκεια του σεµιναρίου που έκανες στην Αµερική.

Ήταν ένα µαγικό παραµύθι. Ήµουν στο τέλος του πρώτου έτους και ο Γουίλσον έκανε την «Οδύσσεια» στο Εθνικό. Ζήτησε κάποια άτοµα από τη σχολή για να αντικαθιστούν τους ηθοποιούς στις πολύωρες πρόβες τους. Μέσα σε αυτούς ήµουν και εγώ. Εκεί γνωριστήκαµε. Ήµουν εκεί από το πρωί µέχρι το βράδυ. Αυτό εκτιµήθηκε. Στη συνέχεια µε προσκάλεσε ο ίδιος στο camp που κάνει στο Λονγκ Αϊλαντ στη Νέα Υόρκη. Πήγα και ήταν ένα µαγικό καλοκαίρι. Με σεµινάρια και παραστάσεις µε καλλιτέχνες απ’ όλο τον κόσµο. Εξαιρετική εµπειρία, γνώρισα πολλές και διαφορετικές κουλτούρες. Το κρατάω σαν φυλαχτό.

Στον ελεύθερο χρόνο σου τι σε ευχαριστεί να κάνεις;

Εκδροµές. Επίσης µου αρέσουν πολύ τα extreme sports. Αυτά που δηµιουργούν έκρηξη αδρεναλίνης. Κάνω µπάντζι τζάµπινγκ. Τώρα θέλω να ξεκινήσω ιστιοπλοΐα. Λατρεύω τη θάλασσα. Νοµίζω πως θα µε κάνει να χαλαρώνω και να ξεφεύγω από την πίεση και τη βαβούρα της πόλης.