Καζίνο Λουτρακίου: Δηλώνουν… πυρόπληκτοι για να γλιτώσουν το λουκέτο!

«Τζόγος» με τα τεράστια χρέη του Καζίνο Λουτρακίου στα αποκαΐδια των καταστροφικών πυρκαγιών του Ιουλίου. Κυριολεκτικά… μισό βήμα πριν από την προσωρινή ανάκληση της άδειας λειτουργίας του, όπως προβλέπει η νομοθεσία, για δυσθεώρητες οφειλές που συνολικά ξεπερνούν τα 280 εκατ. ευρώ και παρά τις ευμενέστατες ρυθμίσεις που εξασφάλισε στο παρελθόν, το Καζίνο Λουτρκίου επιχειρεί με νομικές ντρίμπλες να αποτρέψει το λουκέτο, δηλώνοντας… «πυρόπληκτο»!

Λόγω των οφειλών του Καζίνο προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία (οι οφειλές ασφαλιστικών εισφορών άνω των δύο μηνών επιφέρουν αναστολή άδειας βάσει των διατάξεων του ν. 4512/2018), η Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ) εμφανιζόταν να έχει ήδη εκκινήσει τη διαδικασία επιβολής κυρώσεων – αρχικά με αφαίρεση της άδειας για δύο μήνες.

Ωστόσο, με επιστολή προς την εποπτική αρχή, που εστάλη την περασμένη Δευτέρα, το Καζίνο Λουτρακίου επικαλέστηκε τα κυβερνητικά μέτρα για τα νομικά πρόσωπα στις περιοχές που επλήγησαν από τις καταστροφικές πυρκαγιές του Ιουλίου και ζητά ως «πυρόπληκτη» επιχείρηση την αναστολή καταβολής ασφαλιστικών εισφορών, φόρων, δικαιωμάτων κ.ο.κ. μέχρι τις αρχές του επόμενου έτους και, το κυριότερο, να ανασταλεί η διαδικασία αναστολής της λειτουργίας του.

Οπως όμως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, οι φωτιές στην ευρύτερη περιοχή της Κορινθίας -και συγκεκριμένα στα 5 χλμ. μακριά- δεν προκάλεσαν ζημιά στην επιχείρηση. Απλώς οι διακοπές ηλεκτροδότησης δημιούργησαν προβλήματα στη λειτουργία του κλιματισμού του Καζίνο αναγκάζοντας τη διοίκηση, έπειτα από παρέμβαση του σωματείου εργαζομένων, να κλείσει… για μία ημέρα.

Το γεγονός αυτό, λένε οι ίδιες πηγές, επιχειρεί να εκμεταλλευτεί το καζίνο για να αποφύγει το λουκέτο λόγω χρεών. Από εκεί και πέρα, όμως, και στην ουσία του ζητήματος προκύπτουν σοβαρά ερωτήματα: με ποιο σκεπτικό οι πυρκαγιές του περασμένου μήνα μπορούν να… «σβήσουν» τις μεγάλες οφειλές που δημιουργήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια, για τις οποίες η ΕΕΕΠ δήλωνε έτοιμη να εφαρμόσει τον νόμο αφαιρώντας την άδεια λειτουργίας του καζίνο;

Ερωτήματα επίσης δημιουργούνται και για τη στάση της Επιτροπής Παιγνίων και του προέδρου της Δημήτρη Ντζανάτου. Επειτα από την επιστολή που εστάλη από το Καζίνο Λουτρακίου, η ΕΕΕΠ επικοινώνησε και ενημέρωσε τα υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας ζητώντας να λάβει τις απαιτούμενες διαβεβαιώσεις και να επικυρωθεί αρμοδίως ότι το Καζίνο Λουτρακίου εντάσσεται πράγματι στο συγκεκριμένο καθεστώς προστασίας. Οπως προκύπτει, η επιστολή της ΕΕΕΠ προς το ΥΠΟΙΚ απεστάλη την 1η Αυγούστου, ενώ προς το υπουργείο Εργασίας θα σταλεί μόλις δημοσιοποιηθεί η εγκύκλιος των μέτρων για τις πυρόπληκτες περιοχές.

Εφόσον υπουργεία και αρμόδιες υπηρεσίες επικυρώσουν αρμοδίως ότι το Καζίνο Λουτρακίου πληροί τις προϋποθέσεις ένταξης, αρμόδιες πηγές της Επιτροπής αναφέρουν ότι η διαδικασία για δίμηνη αναστολή λειτουργίας του Καζίνο θα «παγώσει» και μάλιστα για δεύτερη φορά, αφού η ΕΕΕΠ είχε πριν από περίπου έναν χρόνο αποφασίσει την ανάκληση της άδειας της επιχείρησης, ωστόσο η διοίκηση του Καζίνο έπειτα από προσφυγή στα δικαστήρια πέτυχε αναστολή εκτέλεσης της απόφασης.

Το παλιό σχέδιο εξυγίανσης του Καζίνο Λουτρακίου έχει εκπονηθεί από την Grant Thornton, μεγαλοστέλεχος της οποίας ήταν ο πρόεδρος της ΕΕΕΠ Δημήτρης Ντζανάτος προτού αναλάβει τη θέση του ρυθμιστή

Ερωτήματα από NEVADA

Τα προσχηματικά, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς τυχερών παιγνίων, επιχειρήματα του Καζίνο Λουτρακίου, που επικαλείται αδυναμία καταβολής εισφορών, επιδείνωση της θέσης του λόγω των πρόσφατων πυρκαγιών κ.λπ. ουδόλως, βέβαια, αλλάζουν τον χαρακτηρισμό «επιχείρηση-ζόμπι» που του αποδίδουν λόγω των τεράστιων χρεών και της λειτουργίας του εις βάρος των υγιών εταιρειών του κλάδου, αλλά και των μελλοντικών επενδύσεων στον κλάδο.

Την ίδια στιγμή, μείζον ζήτημα υφίσταται και με τη φορολόγηση του Καζίνο Λουτρακίου, το οποίο καταβάλλει μειωμένο φόρο με την προοπτική να αποτελέσει ΕΚΑΖ (Επιχείρηση Καζίνο υπό το αναθεωρημένο καθεστώς), κάτι που όμως δεν έχει επιτύχει λόγω μη συμφωνίας του Δήμου Λουτρακίου. Παρ’ όλα αυτά, φορολογείται με 20%, ενώ θα έπρεπε να βρίσκεται στο 33%, παραμένοντας στον χαμηλό συντελεστή καθώς η ΕΕΕΠ έχει καθυστερήσει χαρακτηριστικά την ανακήρυξη των ΕΚΑΖ προκαλώντας συνειρμούς με δεδομένο ότι το Λουτράκι δεν πληροί τα κριτήρια και αναμένει να τα εκπληρώσει.

Σύμφωνα με πληροφορίες, εξαιτίας ων πρακτικών του Καζίνο Λουτρακίου και του επί μακρόν αθέμιτου ανταγωνισμού έναντι των υγιών επιχειρήσεων του κλάδου στην Ελλάδα, υπήρξε εμπλοκή της Nevada Gaming Commission που ως ρυθμιστική αρχή της αμερικανικής Hard Rock εξέφρασε σοβαρές επιφυλάξεις στο ανώτατο δυνατό επίπεδο για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η δραστηριοποίηση μιας επιχείρησης-ζόμπι, όπως στο Καζίνο Λουτρακίου, στην επένδυση για το ολοκληρωμένο συγκρότημα καζίνο (IRC) στο Ελληνικό, προϋπολογισμού άνω του 1 δισ. ευρώ.

«Η Nevada Gaming Commission δεν μπορεί να κατανοήσει τους λόγους για την ανοχή που επιδεικνύει η Ελληνική Πολιτεία στον τρόπο ρυθμιστικής επίβλεψης του Καζίνο Λουτρακίου και στην αποδοχή από το κράτους του απολύτως αθέμιτου ανταγωνισμού μετά από 15 χρόνια παράνομης και παράτυπης λειτουργίας του Καζίνο Λουτρακίου, με ταυτόχρονη συσσώρευση 280 εκατ. χρεών που πλήττουν αργά αλλά σταθερά και τις εναπομείνασες συναφείς υγιείς επιχειρήσεις επηρεάζοντας και μελλοντικές επενδύσεις», σημειώνει πηγή με γνώση των εξελίξεων το τελευταίο διάστημα.

Πράγματι, σήμερα από τις 10 επιχειρήσεις καζίνο στην Ελλάδα μόνο δύο εξακολουθούν να λειτουργούν καταβάλλοντας τις υποχρεώσεις τους με μεγάλη δυσκολία, κυρίως λόγω της συνέχισης του αθέμιτου ανταγωνισμού όπως προαναφέρθηκε. Στην περίπτωση δε του Καζίνο της Πάρνηθας, προκαλείται και βλάβη στα συμφέροντα του Δημοσίου αφού ο μεγαλύτερος μέτοχος της επιχείρησης είναι το Ελληνικό Δημόσιο.

Οι τακτικισμοί και η αντίδραση

Οι τακτικισμοί του Καζίνο Λουτρακίου, το οποίο ελέγχει από τον Ιούνιο του 2020 ο ιρλανδικός όμιλος Comer, προκάλεσαν, όπως ήταν αναμενόμενο, την αντίδραση της Regency Entertainment, που με τη σειρά της απέστειλε επιστολή προς την εποπτική Αρχή. Μέσω αυτής καλεί την Επιτροπή να εφαρμόσει πλήρως και να περιφρουρήσει τη νομιμότητα προβαίνοντας σε προσωρινή και στη συνέχεια σε οριστική ανάκληση της άδειας του Καζίνο Λουτρακίου.

Στην επιστολή της η Regency Entertainment και η NorthStar Entertainment υπογραμμίζουν πως τα χρέη του Καζίνο Λουτρακίου είναι από πολλών ετών υπέρογκα και δυσθεώρητα και ότι το καζίνο αυτό λειτουργεί με την ανοχή της ΕΕΕΠ και του κράτους εν γένει εις βάρος των ανταγωνιστικών καζίνο και ιδίως του Καζίνο της Πάρνηθας, το οποίο δεν έχει απολύτως καμία υπερήμερη οφειλή προς το Δημόσιο, τους φορείς του, τους οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τους κοινωνικοασφαλιστικούς οργανισμούς του κ.λπ.

«Υπό τις συνθήκες της ένοχης κρατικής ανοχής των χρεών του Καζίνο Λουτρακίου αντιλαμβάνεσθε ότι το ανταγωνιστικό προς αυτό Καζίνο της Πάρνηθας οδηγείται σε πλήρη καταστροφή. Με οκτώ από τα δέκα καζίνο της χώρας σε κατάσταση αποσύνθεσης, δεν μπορούμε να δεχθούμε τη διάλυση και της δικής μας επιχείρησης, καθώς και των εργαζομένων σε αυτήν, παρακολουθώντας άπρακτοι τα τεκταινόμενα», σημειώνεται, μεταξύ άλλων, στην επιστολή. Βέβαια, για νέο καζίνο στο Μαρούσι, ούτε κουβέντα να γίνεται σε τέτοιο ρυθμιστικό περιβάλλον.

Εδώ και χρόνια το Καζίνο Λουτρακίου αποτελεί «ανοιχτή πληγή» για τον κλάδο των καζίνο. Πλέον, τα συσσωρευμένα χρέη του ξεπερνούν τα 280 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων πάνω από 103 εκατ. ευρώ αφορούν τα ασφαλιστικά ταμεία

Βουνό τα χρέη

Εδώ και χρόνια το Καζίνο Λουτρακίου αποτελεί «ανοιχτή πληγή» για τον κλάδο των καζίνο. Το 2008, ύστερα από μία χρυσή δεκαετία κατά την οποία οι μέτοχοί του υπολογίζεται ότι εισέπραξαν άνω των 500 εκατ. ευρώ, είχε φτάσει να έχει μεικτά έσοδα 1,1 δισ. ευρώ. Από το 2009, όμως, που άρχισε σταδιακά η μεγάλη 10ετής κρίση στα καζίνο, οι μέτοχοι απομακρύνθηκαν αναζητώντας παράλληλα «επενδυτή». Βέβαια ο επενδυτής δεν φάνηκε ποτέ, άρχισαν όμως να φαίνονται τα μεγάλα χρέη, που το 2016 εκτοξεύτηκαν στα 150 εκατ. ευρώ συνολικά προς το Δημόσιο (εφορία, σσφαλιστικά ταμεία, κ.λπ.), την Τράπεζα Πειραιώς, τους εργαζομένους και άλλους πιστωτές.

Την ίδια χρονιά, το 2016, με την τρίτη κατά σειρά αίτησή του, εγκρίθηκε η υπαγωγή του καζίνο στο άρθρο 106 Β. Η συμφωνία προέβλεπε 40% κούρεμα χρεών σε Δημόσιο και Ταμεία (χρέη 21,1 εκατ. ευρώ στο Δημόσιο και 24,5 εκατ. ευρώ στα Ταμεία), κατά 50% στην Τράπεζα Πειραιώς (χρέη 9,1 εκατ. ευρώ) και κατά 90% και 60% στους ιδιώτες μετόχους (χρέη 24,4 εκατ. και 60,3 εκατ. ευρώ).

Από το «κούρεμα» εξαιρέθηκαν οι οφειλές και οι απαιτήσεις προς τους εργαζομένους, οι οποίες ξεπερνούσαν τα 10 εκατ. ευρώ. Τα χρέη προς το Δημόσιο και τα Ταμεία καθώς και μέρος των υπολοίπων ρυθμίστηκαν σε άτοκες μηνιαίες δόσεις για περίπου 15 χρόνια. Σημειώνεται πως το ένα από τα δύο κόκκινα δάνεια που είχε η επιχείρηση στην Τράπεζα Πειραιώς, με την οφειλή να έχει ξεπεράσει τα 57 εκατ. ευρώ, εξαγοράστηκε το 2020 από το ιρλανδικό συμφερόντων Comer Group, με κούρεμα της τάξης του 70%.

Εκτοτε, όμως, όχι μόνον δεν εκπληρώθηκαν οι βασικές υποχρεώσεις για τη διατήρηση του 106 Β, όπως η μετατροπή της Κοινοπραξίας σε Α.Ε. (κυρίως λόγω σοβαρών αντιπαραθέσεων με τον συνέταιρο δήμο και τις δικαστικές διαμάχες μεταξύ τους), αλλά αντίθετα υπήρξε και νέος γύρος χρεών που αποκαλύφθηκε το 2019. Ως αποτέλεσμα, το καζίνο είχε φτάσει στο σημείο να χρωστάει διαρκώς στους εργαζομένους δεδουλευμένα 3-4 μηνών.

Παράλληλα, με την αλλαγή της νομοθεσίας για τις οφειλές των επιχειρήσεων καζίνο (ν. 4512/2018), αποκαλύφθηκε ότι η επιχείρηση, παρά την υπαγωγή στο 106 Β, είχε δημιουργήσει νέα χρέη ύψους 23 εκατ. ευρώ στον ΕΦΚΑ, τα οποία και εξαναγκάστηκε να ρυθμίσει σε 12 δόσεις, όταν ξέσπασε σάλος για το θέμα αυτό. Πλέον, τα συσσωρευμένα χρέη του καζίνο ξεπερνούν τα 280 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων πάνω από 103 εκατ. ευρώ αφορούν τα ασφαλιστικά ταμεία.

Υπάρχουν οφειλές ύψους 46 εκατ. ευρώ προς το Ελληνικό Δημόσιο (φόροι, πρόστιμα κ.λπ.), 14 εκατ. ευρώ σε δάνεια, 10 εκατ. εμπορικές υποχρεώσεις, 16 εκατ. ευρώ υποχρεώσεις προς εργαζομένους και περίπου 10 εκατ. ευρώ προβλέψεις για εκκρεμοδικίες (doValue).

Ζητά ξανά εξυγίανση

Τώρα η εταιρεία ζητά ξανά να ενταχθεί σε καθεστώς εξυγίανσης. Σύμφωνα με σχετική ενημέρωση στο Γενικό Μητρώο, η Club Hotel Loutraki – CLC (ΚΛΑΜΠ ΟΤΕΛ ΛΟΥΤΡΑΚΙ Α.Ε.) δεν έχει δημοσιεύσει εμπρόθεσμα τις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις για τη χρήση του 2021. Οπως προκύπτει από την αίτηση εξυγίανσης που έχει καταθέσει, το 2022 είχε έσοδα 54 εκατ. ευρώ, λειτουργικές ζημίες άνω των 10 εκατ. ευρώ και ζημίες προ φόρων 15 εκατ. ευρώ, με συσσωρευμένες ζημίες άνω των 200 εκατ. ευρώ. Το σχέδιο που εκπόνησε η Grant Thornton προβλέπει πως θα…. σβηστούν χρέη της Club Hotel Loutraki προς την κοινοπραξία Club Hotel Loutraki (CHL) ύψους 89 εκατ. ευρώ, από τα οποία 15 εκατ. ευρώ αποτελούν δανειακή οφειλή, μέρος της οποίας θα κεφαλαιοποιηθεί και ένα άλλο μέρος θα ρυθμιστεί σε 10 έτη.

Οσο για τις όφειλες 46 εκατ. ευρώ προς το Δημόσιο (φόροι, χρηματικές κυρώσεις κ.λπ.), που και αυτές είχαν ρυθμιστεί παλαιότερα αλλά η επιχείρηση ήταν ασυνεπής, τώρα προτείνεται «κούρεμα» όλων των προσαυξήσεων και προστίμων, «κούρεμα» 30% της βασικής οφειλής και αποπληρωμή του υπόλοιπου ποσού σε 10 έτη, ενώ για τις οφειλές 102 εκατ. ευρώ στα ασφαλιστικά ταμεία προβλέπεται η πλήρης διαγραφή των προσαυξήσεων, προστίμων κ.λπ. και αποπληρωμή της βασικής οφειλής σε 20 χρόνια. Να σημειωθεί ότι το παλιό σχέδιο εξυγίανσης του Καζίνο Λουτρακίου έχει εκπονηθεί από τη Grant Thornton, μεγαλοστέλεχος της οποίας ήταν ο πρόεδρος της ΕΕΕΠ, Δημήτρης Ντζανάτος, πριν αναλάβει τη θέση του ρυθμιστή…